Kada dođe vreme za promenu guma javljaju se brojna pitanja. Da li da promenite sve četiri gume ili samo dve? Da li da kombinujete brendove? Koji tip gume da odaberete? Ovo nisu jednostavna pitanja i uvek je najpametnije pratiti uputstvo o automobilu ili se jednostavno konsultovati sa profesionalcima.
Univerzalno pravilo je da gume na vozilima ne treba kombinovati, osim ako je to određeno kao prihvatljivo od strane proizvođača guma ili vozila. Vozači bi trebalo da izbegavaju kombinovanje guma različitog gazišta, unutrašnje građe ili veličine i da koriste identične gume na svim točkovima svog vozila kako bi održali kontrolu i stabilnost.
Vozači, takođe, nikada ne bi trebalo da kombinuju zimske gume sa letnjim ili gumama za sve sezone, kao ni run flat gume sa onima koje to nisu, piše General tire.
U idealnim okolnostima sve četiri gume bi trebalo da se habaju ravnomerno i istovremeno. To znači da su dizajn vozila, uslovi vožnje i način održavanja guma i vozila bili u skladu sa bitnim ciljem da se izjednače habanje i performanse.
Najbolje je kada vozač odabere set novih guma koje će ili zadržati sve odlike originalnog seta ili pomoći da se kvalitet vožnje još bolje uskladi sa njegovim potrebama.
Habanje guma
Podjednako habanje svih guma u isto vreme, nažalost, nije uvek moguće. Ponekad dizajn vozila, korišćenje guma različitih dimenzija na prednjoj i zadnjoj osovini, nedovoljno održavanje ili uslovi vožnje, sprečavaju da dođe do ravnomernog trošenja.
Ako se sve gume ne habaju istovremeno, vozači su obično primorani da kupuju jednu gumu, par ili set od četiri gume za zamenu.
Iako je kupovina seta od četiri nove gume najbolja opcija, jer će održati balans pri upravljanju i uspostaviti bolju vuču pri lošim vremenskim uslovima, ona je, takođe, i skuplja varijanta, što je takođe, bitno za vozače. Dok kupovina ili jedne ili para guma smanjuje trenutne troškove, u tom slučaju mora se praviti kompromis i izabrati najbolja opcija prilikom izbora identičnih ili sličnih guma.
Nove gume – pozadi
Ako se odlučite da kupite par novih guma, postavite ih na zadnju osovinu vozila, nikako na prednju. Pohabane gume na kraju pružaju manju vuču i povećavaju potencijalno veću rotaciju guma na mokrom putu, poznatu kao oversteer.
Ovo se događa kada se vozilo zaokrene više nego što je predviđeno, što dovodi do pomeranja zadnjeg kraja vozila i gubitka kontrole. Postavljanjem novih guma na zadnje točkove, obezbeđuju se kompaktnost vozila na putu, bolje prianjanje i veća otpornost na mokrim površinama. Vozač može onda lakše upravljati tako da kompenzuje istrošenost prednjih guma i zadrži sigurnu kontrolu nad vozilom.
Kako izabrati nove gume
Odabir guma koje odgovaraju veličini onih koje su trenutno na vozilu osigurava da su fizičke dimenzije, unutrašnja građa, dizajn gazišta i ključne performanse iste kao na gumama koje želite da zamenite.
Druga opcija je da odaberete slične gume istih performansi, dimenzija i brzinskog indeksa.
To može biti odličan izbor ako želite nešto drugačije osobine od onih koje je odredio proizvođač vozila, piše General tire. Proizvođači biraju gume za širok spektar vozača koji žive u različitim klimatskim uslovima. U Severnoj Americi su verovatno potrebne all-seasons gume, koje imaju bolje performanse na mokrom putu i snegu. Sa druge strane, odlučan vozač možda želi gume koje imaju brži odgovor i bolje prianjanje na suvom tlu. Gazeći sloj gume je jedini kontakt koji imate sa putem, a gume presudno utiču na celokupnu vožnju.
Zbog toga što igraju presudnu ulogu kada se radi o kvalitetu, udobnosti svakog vozila i sposobnosti upravljanja, uvek je najbolje voziti sa gumama koje su identične u svakom detalju, uključujući brend gume, model, veličinu i dubinu gazišta. Sve ostalo uključuje neku vrstu kompromisa.
POLITIKA