Pored već postojećih letova za Istanbul i ovog leta sa Aerodroma „Morava” kod Kraljeva avioni će leteti do Soluna i Tivta. Kada će početi izgradnja nove piste
Kraljevo – Sa Aerodroma „Morava” kod Kraljeva, poslednjih meseci održava se samo linija Kraljevo–Istanbul i nazad. To je pokrenulo niz komentara o navodno promašenoj investiciji što se tiče gradnje i otvaranja ovog aerodroma, o uzalud potrošenih 40 miliona evra i neradu oko 50 zaposlenih. Kaže se još da je ta situacija ponajviše rezultat gradnje „napamet”, bez prethodno sačinjenog strateškog dokumenta i unapred sagledane isplativosti pretvaranja dela postojećeg vojnog aerodroma u civilni.
Takav dokument je ipak postojao pa je, naročito krajem 2009. godine, istican poseban interes i isplativost u oblasti privrede i turizma za 11 opština i gradova, na ovom području udaljenom od budućeg aerodroma najdalje sat vremena vožnje automobilom. Tome se pridodavala i činjenica da u pomenutom regionu, živi više od milion stanovnika, od kojih je znatan broj na privremenom radu u zemljama zapadne Evrope. I, posle dužeg kašnjenja gradnje i odlaganja zvaničnog otvaranja, krajem jula 2019. godine, prva civilna letelica prevezla je putnike na relaciji Kraljevo–Beč. Istina, danas nema te destinacije, ukinuta je da li usled pandemije ili slabog interesovanja putnika teško je reći. Stoga smo pitali i od nadležne službe iz „Aerodroma Srbije”, kompanije kojoj i ovaj aerodrom pripada, dobili odgovor: „U 2023. godini sa Aerodroma ’Morava’ prevezeno je 13.862 putnika, što je za 179 više nego prethodne godine. Pored Istanbula i ovog leta uvode se dve destinacija – Solun i Tivat. Karte su već u prodaji i to za termine od sredine juna do polovine septembra, kad će se leteti dva puta nedeljno.”
Na naše pitanje zašto u ponudi agencija nema prevoza turista avionom sa „Morave” do tih turističkih mesta u odgovoru piše: „To je pitanje za turističke agencije koje bi svojoj klijenteli trabalo da nude komforno i brzo putovanje na odmor. Aerodrom u Kraljevu je na raspolaganju za povezivanje agencija sa avio-kompanijom ’ER Srbija’, što je tema za njihov dogovor.”
A razlozi za to što nema više putnika i linija, sigurno je i u infrastrukturnoj nedovršenosti ovog aerodroma, odnosno nepostojanje duže piste i drugih objekata za sletanje i parkiranje više od jednog i većih aviona od ATR 72. Realizacija te investicije se već dve, tri godine najavljuje.
„Bilo je izvesnih zastoja, bilo je i protesta građana koji žive u blizini aerodroma pa je kasnila izrada odgovarajućih planskih dokumenata. Očekujemo, ipak, da će se tokom ove godine usvojiti Prostorni plan područja posebne namene mešovitog vojnocivilnog Aerodroma ’Morava’, čime će se steći uslovi za njegovo proširenje. No, ne čekajući završetak tog planskog dokumenta, mi smo krenuli u projektovanje proširenja platforme, izgradnju vatrogasne stanice i tehničkog bloka. Nadamo se da tokom ove godine dobijemo i neophodne dozvole kako bi krenuli sa gradnjom.” Inače, ovaj projekat, kako je i Aleksandar Vučić, predsednik Srbije, nedavno najavio, deo je projekta „Ekspo 2027” – ističe se u odgovoru „Politici” od nadležnih službi „Aerodroma Srbije”.
POLITIKA